16.02.2018 16:50
Zeka Oyunları Yarışması

Rize Belediyesi Bilim Merkezi tarafından 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar için Zeka Oyunları Yarışması düzenlenecektir.  

Kategori ve Sınıflar;

OYUN ADI: MANGALA 

Minikler 1: 1. ve 2. Sınıflar

Minikler 2: 3. ve 4. Sınıflar

OYUN ADI: REVERSİ 

Küçükler : 5. ve 6. Sınıflar 

Yıldızlar : 7. ve 8. Sınıflar 


 

ÖDÜLLER (Her katagori için) 

Birinci: Yarım altın

İkinci : Çeyrek altın

Üçüncü : Gram altın


RİZE BELEDİYESİ ve RİZE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ZEKÂ OYUNLARI YARIŞMASI ŞARTNAMESİ

Madde 1. Bu şartname Rize Belediyesi ve Rize Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından Rize il geneli düzenlenecek olan “ ZEKÂ OYUNLARI YARIŞMASI” nın şartlarını, başvuru şeklini, ödüllerini, yarışma programına ilişkin usul ve esasları kapsar.

Madde 2. Yarışmayı, Rize Milli Eğitim Müdürlüğü’nün görevlendireceği öğretmenler ve Rize Belediyesinden görevlilerin oluşturacağı yürütme komisyonu organize edecektir.

Madde 3. Yarışmanın amacı; Türk Milli Eğitiminin genel amaçları doğrultusunda, MEB İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği çerçevesinde öğrenciler arasındaki dostluk, arkadaşlık ve yarışma duygularını desteklemek, zihinsel kapasitelerini artırarak yetenek ve becerilerini sergileme fırsatı sunmaktır.

Yarışma ile öğrencilerin hayal gücünün ve analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi; algılama, muhakeme becerisi, dikkat ve konsantrasyonunun desteklenmesi amaçlanmaktadır.

Madde 4. Rize Belediyesi ve Rize Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından bu yıl ilk olarak düzenlenecek yarışma ile öğrencilerin yetenek ve zihinsel becerilerini sergilemeleri sağlanacaktır.

Madde 5. Yarışma, Rize ilindeki tüm resmi/özel ilkokul ve ortaokullarda okuyan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıf öğrencilerini kapsamaktadır.

Madde 6. Yarışmaya başvurular öğrenciler adına okul idareleri tarafından Rize Milli Eğitim Müdürlüğünün RİSTA Sistemi (http://rize.meb.gov.tr/rista) üzerinden yapılacaktır.

Madde 7.  Başvurular 01 Mart 2018- 23 Mart 2018 tarihleri arasında yapılabilecektir.

Okullar her sınıf düzeyinde 1 asıl ve 1 yedek olmak üzere en fazla 2, toplamda en fazla 8 öğrenciyle başvuru yapabilecektir.

Madde 8. Müsabakalar sırasında her okul için en az 1 öğretmen danışman olarak öğrencilerin yanında olmalıdır.

Madde 9. Yarışmaya katılacak öğrenciler, eğitim gördükleri sınıf düzeyine göre aşağıdaki kategorilerde yarışacaklardır:

Kategoriler

Eğitim Kademesi

Sınıflar

Yaş Aralığı(2018 itibariyle)

Oyun Adı

Minikler1

İlkokul

İlkokul 1-2

6-7 Yaş

Mangala

Minikler2

İlkokul

İlkokul 3-4

8-9 Yaş

Mangala

Küçükler

Ortaokul

Ortaokul 5-6

10-11 Yaş

Reversi

Yıldızlar

Ortaokul

Ortaokul 7-8

12-13 Yaş

Reversi

 

 Madde 10. Zekâ Oyunları Yarışmasının uygulama basamakları aşağıdaki gibidir:

1) Okullarını temsilen yarışmaya katılacak tüm öğrencilerin kendi kategorileri için bu şartnamede belirlenen yarışma günü ve saatinde yapılacak olan yoklamaya katılarak isimlerini kesin listeye yazdırmaları gerekmektedir. Kesin liste tamamlandıktan sonra adı yazılan her öğrenci kura ile gruplara yerleştirilecektir. Tüm grup üyeleri birbirleriyle karşılaşacak ve en çok puanı toplayan oyuncu birinci olarak gruptan çıkacaktır. Puanların eşit olması halinde birinciyi belirlemek için pul averajı dikkate alınacaktır. Oluşturulan grup sayısına göre grup ikincileri de kendi aralarında puan ve pul averajına göre sıralanarak en iyiler bir sonraki tura çıkacaklardır. Grup aşamasından sonra tekli eliminasyona geçilecektir. Son 4’e kalan öğrenciler arasında yarı final müsabakası gerçekleşecek ve bu müsabakada kaybedenler üçüncülük maçını oynayacaklardır. Yarı finalde kazananlar ise finalde birincilik ve ikincilik için yarışacaklardır.

Minikler-1 ve Minikler-2 kategorisinde oyun olarak Mangala oyunu, Küçükler ve Yıldızlar kategorisinde ise Reversi oyunu belirlenmiştir. Oyun kuralları hakkında ayrıntılı açıklama şartname sonunda bulunmaktadır.

Müsabakaların tamamı İsmail Kahraman Kültür Merkezinde yapılacaktır. Müsabakalarda kullanılacak oyunların tamamı Rize Belediyesi Bilim Merkezi tarafından temin edilecektir.

2) Müsabakalara Rize ilindeki tüm resmi/ özel ilkokullar ve ortaokullar katılabilir.

3) Ödüller, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı il töreninde protokol tarafından verilecektir.

4) Tüm müsabakalar bireysel olup takım yarışması yapılmayacaktır.

Madde 11. Müsabakalara zamanında katılım sağlanması önemlidir.

Madde 12.  Her kategoride ilk 3 dereceye giren öğrenci ve danışman öğretmenlere verilecek ödüller aşağıdaki gibidir:

ÖĞRENCİYE                                                         DANIŞMAN ÖĞRETMENİNE

BİRİNCİ        : Yarım Altın, Başarı Belgesi             à        Teşekkür Belgesi

İKİNCİ          : Çeyrek Altın, Başarı Belgesi           à        Teşekkür Belgesi

ÜÇÜNCÜ      : Gram Altın, Başarı Belgesi              à        Teşekkür Belgesi

Ayrıca yarışmaya katılan ve dereceye giremeyen tüm öğrenci ve öğretmenlere katılım belgesi verilecektir.

Madde 13. Etkinliklere katılan tüm öğretmen ve öğrenciler yukarıda belirtilen maddeleri kabul etmiş sayılırlar.

 

 İLETİŞİM

Rize Belediyesi Bilim Merkezi

Adres              : Engindere Mah. Menderes Bulvarı No:175 Merkez/RİZE

Telefon           : 0542 831 0053

Web Adresi    : www.rize.bel.tr

 

Rize Milli Eğitim Müdürlüğü AR-GE Birimi

Adres              : Rize Valiliği Kat: 5 No: 528

Telefon           : 0464 280 5377

Mail                : rizearge@gmail.com

 

RİZE BELEDİYESİ BİLİM MERKEZİ ZEKÂ OYUNLARI YARIŞMASI MÜSABAKA PROGRAMI

1 ve 2. SINIFLAR

Tarih

Saat

Yer

3 Nisan 2018 Salı

09.00

İsmail Kahraman Kültür Merkezi

3 ve 4. SINIFLAR

Tarih

Saat

Yer

5 Nisan 2018 Perşembe

09.00

İsmail Kahraman Kültür Merkezi

5 ve 6. SINIFLAR

Tarih

Saat

Yer

10 Nisan 2018 Salı

09.00

İsmail Kahraman Kültür Merkezi

7 ve 8. SINIFLAR

Tarih

Saat

Yer

12 Nisan 2018 Perşembe

09.00

İsmail Kahraman Kültür Merkezi

 

 

OYUNLAR, KURALLARI ve OYNANMA ŞEKİLLERİ

1., 2., 3. ve 4. Sınıf Kutu Oyunu (Mangala)

Mangala Türk Zekâ ve Strateji Oyunu iki kişi ile oynanır. Oyun tahtası üzerinde karşılıklı 6’şar adet olmak üzere 12 küçük kuyu ve her oyuncunun taşlarını toplayacağı birer büyük hazine bulunmaktadır. Mangala Oyunu 48 taş ile oynanır.

Oyuncular 48 taşı her bir kuyuya 4’er adet olmak üzere dağıtırlar. Oyunda her oyuncunun önünde bulunan yan yana 6 küçük kuyu, o oyuncunun bölgesidir. Karşısında bulunan 6 küçük kuyu rakibinin bölgesidir. Oyuncular hazinelerinde en fazla taşı biriktirmeye çalışırlar. Oyun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu oyun setini kazanmış olur. Oyuna kura ile başlanır. Oyunda 4 ana temel kural vardır.

1. TEMEL KURAL: Kura neticesinde başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesinde bulunan istediği kuyudan 4 adet taşı alır. Bir adet taşı aldığı kuyuya bırakıp saatin tersi yönünde, yani sağa doğru her bir kuyuya birer adet taş bırakarak elindeki taşlar bitene kadar dağıtır. Elindeki son taş hazinesine denk gelirse, oyuncu tekrar oynama hakkına sahip olur. Oyuncunun kuyusunda tek taş varsa, sırası geldiğinde bu taşı sağındaki kuyuya taşıyabilir. Hamle sırası rakibine geçer. Her seferinde oyuncunun elinde kalan son taş oyunun kaderini belirler.

2. TEMEL KURAL: Hamle sırası gelen oyuncu kendi kuyusundan aldığı taşları dağıtırken elinde taş kaldıysa, rakibinin bölgesindeki kuyulara da taş bırakmaya devam eder. Oyuncunun elindeki son taş, rakibinin bölgesinde denk geldiği kuyudaki taşların sayısını çift sayı yaparsa (2, 4, 6, 8 gibi) oyuncu bu kuyuda yer alan tüm taşların sahibi olur ve onları kendi hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.

3. TEMEL KURAL: Oyuncu taşları dağıtırken elinde kalan son taş, yine kendi bölgesinde yer alan boş bir kuyuya denk gelirse ve eğer boş kuyusunun karşısındaki kuyuda da rakibine ait taş varsa, hem rakibinin kuyusundaki taşları alır, hem de kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı alıp hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.

4. TEMEL KURAL: Oyunculardan herhangi birinin bölgesinde yer alan taşlar bittiğinde oyun seti biter. Oyunda kendi bölgesinde taşları ilk biten oyuncu, rakibinin bölgesinde bulunan tüm taşları da kazanır. Dolayısıyla, oyunun dinamiği son ana kadar hiç düşmez.

5. TEMEL KURAL: Elindeki taşları rakip kuyulara dağıtmasına rağmen elinde taş kalan oyuncular rakip hazineye taş bırakmadan kendi kuyusundan taşları dağıtmaya devam eder.

Seti kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım (0,5) puan alır. 2 puana ulaşan oyuncu maçı kazanır.

 

5.,6.,7. ve 8. Sınıf Kutu Oyunu (Reversi)

Reversi özel taşlarla oynanır, bu taşların bir tarafı siyah, diğer taraf beyazdır. Başlangıçta oyun tahtasının ortasındaki dört kareye sırasıyla beyaz ve siyah dört taş koyulur. Oyuncu eğer hamle yapacaksa, kendi taş rengiyle yüz yüze gelecek şekilde bir taş yerleştirmelidir. Oyuncu her yere taşını koyamaz. Her hamlede rakibin bir veya daha fazla taşını ele geçirmelidir. Bunu yaparken, çapraz, dikey ya da yatay biçimde kendi rengine ait taşların aynı sırada olması gerekiyor. Eğer taraflardan birinin taş koyduğu bölümle, yine kendisine ait başka taş arasında rakibe ait taşlar varsa, onlar da renk değiştirerek oyuncunun taşının rengini alır. Ele geçirilen taşlar ters döner (renkleri değişir) ve oyuncunun kendi taşı olur.

Eğer oyuncu mevcut durumda rakibin hiç bir taşını ele geçiremiyorsa, hamle sırası rakibe geçer. Bu tarz hamleler oyun notunda "pas" olarak geçer. Üstteki kural, rakip için de geçerlidir. Her iki oyuncunun da pas dediği durumda oyun otomatik olarak biter. Tüm kareler dolduğunda veya geçerli bir hamle yapılamaz hale gelindiğinde oyun biter.

Oyun alanında bulunan 64 karenin rakibine göre daha fazlasını kendi rengi ile kaplayan oyuncu seti ve oyunu kazanır. Seti ve oyunu kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım (0,5) puan alır. 1 puana ulaşan oyuncu oyunu kazanır.

 

Soru ve Görüşleriniz