Zeka Oyunları Yarışması
Rize Belediyesi Bilim Merkezi tarafından 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar için Zeka Oyunları Yarışması düzenlenecektir. Kategori ve Sınıflar;OYUN ADI: MANGALA Minikler 1: 1. ve 2. SınıflarMinikler 2: 3. ve 4. SınıflarOYUN ADI: REVERSİ Küçükler : 5. ve 6. Sınıflar Yıldızlar : 7. ve 8. Sınıflar ÖDÜLLER (Her katagori için): Birinci: Yarım altınİkinci : Çeyrek altınÜçüncü : Gram altınRİZE BELEDİYESİ ve RİZE MİLLİ EĞİTİM
MÜDÜRLÜĞÜ ZEKÂ OYUNLARI YARIŞMASI ŞARTNAMESİMadde 1. Bu
şartname Rize Belediyesi ve
Rize Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından Rize il geneli düzenlenecek
olan “ ZEKÂ OYUNLARI YARIŞMASI” nın şartlarını, başvuru şeklini,
ödüllerini, yarışma programına ilişkin usul ve esasları kapsar.Madde 2. Yarışmayı, Rize
Milli Eğitim Müdürlüğü’nün görevlendireceği öğretmenler ve Rize Belediyesinden
görevlilerin oluşturacağı yürütme komisyonu organize edecektir.Madde 3. Yarışmanın
amacı; Türk Milli Eğitiminin genel amaçları doğrultusunda, MEB İlköğretim ve
Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği çerçevesinde öğrenciler
arasındaki dostluk, arkadaşlık ve yarışma duygularını desteklemek, zihinsel
kapasitelerini artırarak yetenek ve becerilerini sergileme fırsatı sunmaktır.
Yarışma ile öğrencilerin hayal gücünün
ve analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi; algılama, muhakeme becerisi,
dikkat ve konsantrasyonunun desteklenmesi amaçlanmaktadır.Madde 4. Rize
Belediyesi ve Rize Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından bu yıl ilk olarak düzenlenecek
yarışma ile öğrencilerin yetenek ve zihinsel becerilerini sergilemeleri
sağlanacaktır.Madde 5. Yarışma, Rize
ilindeki tüm resmi/özel ilkokul ve ortaokullarda okuyan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
Sınıf öğrencilerini kapsamaktadır.Madde 6. Yarışmaya
başvurular öğrenciler adına okul idareleri tarafından Rize Milli Eğitim
Müdürlüğünün RİSTA Sistemi (http://rize.meb.gov.tr/rista) üzerinden
yapılacaktır.Madde 7. Başvurular
01 Mart 2018- 23 Mart 2018 tarihleri
arasında yapılabilecektir.Okullar
her sınıf düzeyinde 1 asıl ve 1 yedek olmak üzere en fazla 2, toplamda en fazla 8 öğrenciyle başvuru
yapabilecektir.Madde 8. Müsabakalar
sırasında her okul için en az 1 öğretmen danışman olarak öğrencilerin yanında olmalıdır.Madde 9. Yarışmaya
katılacak öğrenciler, eğitim gördükleri sınıf düzeyine göre aşağıdaki
kategorilerde yarışacaklardır:
Kategoriler
Eğitim
Kademesi
Sınıflar
Yaş
Aralığı(2018 itibariyle)
Oyun
Adı
Minikler1
İlkokul
İlkokul 1-2
6-7 Yaş
Mangala
Minikler2
İlkokul
İlkokul 3-4
8-9 Yaş
Mangala
Küçükler
Ortaokul
Ortaokul 5-6
10-11 Yaş
Reversi
Yıldızlar
Ortaokul
Ortaokul 7-8
12-13 Yaş
Reversi
Madde 10. Zekâ Oyunları Yarışmasının
uygulama basamakları aşağıdaki gibidir:1) Okullarını temsilen yarışmaya
katılacak tüm öğrencilerin kendi kategorileri için bu şartnamede belirlenen
yarışma günü ve saatinde yapılacak olan yoklamaya katılarak isimlerini kesin
listeye yazdırmaları gerekmektedir. Kesin liste tamamlandıktan sonra adı
yazılan her öğrenci kura ile gruplara yerleştirilecektir. Tüm grup üyeleri
birbirleriyle karşılaşacak ve en çok puanı toplayan
oyuncu birinci olarak gruptan çıkacaktır. Puanların eşit olması halinde
birinciyi belirlemek için pul averajı dikkate alınacaktır. Oluşturulan grup
sayısına göre grup ikincileri de kendi aralarında puan ve pul averajına göre
sıralanarak en iyiler bir sonraki tura çıkacaklardır. Grup aşamasından sonra
tekli eliminasyona geçilecektir. Son 4’e kalan öğrenciler arasında yarı final
müsabakası gerçekleşecek ve bu müsabakada kaybedenler üçüncülük maçını
oynayacaklardır. Yarı finalde kazananlar ise finalde birincilik ve ikincilik
için yarışacaklardır.Minikler-1 ve
Minikler-2 kategorisinde
oyun olarak Mangala oyunu, Küçükler ve Yıldızlar kategorisinde ise Reversi
oyunu belirlenmiştir. Oyun kuralları hakkında ayrıntılı açıklama şartname
sonunda bulunmaktadır.Müsabakaların tamamı İsmail Kahraman
Kültür Merkezinde yapılacaktır. Müsabakalarda
kullanılacak oyunların tamamı Rize Belediyesi Bilim Merkezi tarafından temin
edilecektir.2) Müsabakalara Rize ilindeki tüm resmi/
özel ilkokullar ve ortaokullar katılabilir.3) Ödüller, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve
Çocuk Bayramı il töreninde protokol tarafından verilecektir.4) Tüm müsabakalar bireysel olup
takım yarışması yapılmayacaktır.Madde 11. Müsabakalara
zamanında katılım sağlanması önemlidir.Madde 12. Her
kategoride ilk 3 dereceye giren öğrenci ve danışman öğretmenlere verilecek ödüller
aşağıdaki gibidir:ÖĞRENCİYE DANIŞMAN ÖĞRETMENİNEBİRİNCİ
: Yarım Altın, Başarı Belgesi à Teşekkür BelgesiİKİNCİ :
Çeyrek Altın, Başarı Belgesi à Teşekkür BelgesiÜÇÜNCÜ :
Gram Altın, Başarı Belgesi à Teşekkür BelgesiAyrıca yarışmaya
katılan ve dereceye giremeyen tüm öğrenci ve öğretmenlere katılım belgesi
verilecektir.Madde 13. Etkinliklere
katılan tüm öğretmen ve öğrenciler yukarıda belirtilen maddeleri kabul etmiş
sayılırlar. İLETİŞİMRize Belediyesi Bilim
MerkeziAdres :
Engindere Mah. Menderes Bulvarı No:175 Merkez/RİZETelefon : 0542 831 0053Web
Adresi : www.rize.bel.tr Rize Milli Eğitim
Müdürlüğü AR-GE Birimi Adres : Rize Valiliği Kat: 5 No: 528Telefon : 0464 280 5377Mail : rizearge@gmail.com RİZE
BELEDİYESİ BİLİM MERKEZİ ZEKÂ OYUNLARI YARIŞMASI MÜSABAKA PROGRAMI
1
ve 2. SINIFLAR
Tarih
Saat
Yer
3
Nisan 2018 Salı
09.00
İsmail
Kahraman Kültür Merkezi
3
ve 4. SINIFLAR
Tarih
Saat
Yer
5
Nisan 2018 Perşembe
09.00
İsmail
Kahraman Kültür Merkezi
5
ve 6. SINIFLAR
Tarih
Saat
Yer
10
Nisan 2018 Salı
09.00
İsmail
Kahraman Kültür Merkezi
7
ve 8. SINIFLAR
Tarih
Saat
Yer
12
Nisan 2018 Perşembe
09.00
İsmail
Kahraman Kültür Merkezi
OYUNLAR,
KURALLARI ve OYNANMA ŞEKİLLERİ1., 2., 3. ve 4. Sınıf Kutu Oyunu (Mangala)Mangala
Türk Zekâ ve Strateji Oyunu iki kişi ile oynanır. Oyun tahtası üzerinde
karşılıklı 6’şar adet olmak üzere 12 küçük kuyu ve her oyuncunun taşlarını
toplayacağı birer büyük hazine bulunmaktadır. Mangala Oyunu 48 taş ile oynanır.Oyuncular
48 taşı her bir kuyuya 4’er adet olmak üzere dağıtırlar. Oyunda her oyuncunun
önünde bulunan yan yana 6 küçük kuyu, o oyuncunun bölgesidir. Karşısında bulunan
6 küçük kuyu rakibinin bölgesidir. Oyuncular hazinelerinde en fazla taşı
biriktirmeye çalışırlar. Oyun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu oyun setini
kazanmış olur. Oyuna kura ile başlanır. Oyunda 4 ana temel kural vardır.1.
TEMEL KURAL: Kura neticesinde başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesinde
bulunan istediği kuyudan 4 adet taşı alır. Bir adet taşı aldığı kuyuya bırakıp
saatin tersi yönünde, yani sağa doğru her bir kuyuya birer adet taş bırakarak
elindeki taşlar bitene kadar dağıtır. Elindeki son taş hazinesine denk gelirse,
oyuncu tekrar oynama hakkına sahip olur. Oyuncunun kuyusunda tek taş varsa,
sırası geldiğinde bu taşı sağındaki kuyuya taşıyabilir. Hamle sırası rakibine
geçer. Her seferinde oyuncunun elinde kalan son taş oyunun kaderini belirler.2.
TEMEL KURAL: Hamle sırası gelen oyuncu kendi kuyusundan aldığı taşları
dağıtırken elinde taş kaldıysa, rakibinin bölgesindeki kuyulara da taş
bırakmaya devam eder. Oyuncunun elindeki son taş, rakibinin bölgesinde denk
geldiği kuyudaki taşların sayısını çift sayı yaparsa (2, 4, 6, 8 gibi) oyuncu
bu kuyuda yer alan tüm taşların sahibi olur ve onları kendi hazinesine koyar.
Hamle sırası rakibine geçer.3.
TEMEL KURAL: Oyuncu taşları dağıtırken elinde kalan son taş, yine kendi
bölgesinde yer alan boş bir kuyuya denk gelirse ve eğer boş kuyusunun
karşısındaki kuyuda da rakibine ait taş varsa, hem rakibinin kuyusundaki
taşları alır, hem de kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı alıp hazinesine koyar.
Hamle sırası rakibine geçer.4.
TEMEL KURAL: Oyunculardan herhangi birinin bölgesinde yer alan taşlar
bittiğinde oyun seti biter. Oyunda kendi bölgesinde taşları ilk biten oyuncu,
rakibinin bölgesinde bulunan tüm taşları da kazanır. Dolayısıyla, oyunun
dinamiği son ana kadar hiç düşmez.5.
TEMEL KURAL: Elindeki taşları rakip kuyulara dağıtmasına rağmen elinde taş
kalan oyuncular rakip hazineye taş bırakmadan kendi kuyusundan taşları
dağıtmaya devam eder.Seti
kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım
(0,5) puan alır. 2 puana ulaşan oyuncu maçı kazanır. 5.,6.,7. ve 8. Sınıf Kutu Oyunu (Reversi)Reversi
özel taşlarla oynanır, bu taşların bir tarafı siyah, diğer taraf beyazdır.
Başlangıçta oyun tahtasının ortasındaki dört kareye sırasıyla beyaz ve siyah
dört taş koyulur. Oyuncu eğer hamle yapacaksa, kendi taş rengiyle yüz yüze
gelecek şekilde bir taş yerleştirmelidir. Oyuncu her yere taşını koyamaz. Her
hamlede rakibin bir veya daha fazla taşını ele geçirmelidir. Bunu yaparken,
çapraz, dikey ya da yatay biçimde kendi rengine ait taşların aynı sırada olması
gerekiyor. Eğer taraflardan birinin taş koyduğu bölümle, yine kendisine ait
başka taş arasında rakibe ait taşlar varsa, onlar da renk değiştirerek
oyuncunun taşının rengini alır. Ele geçirilen taşlar ters döner (renkleri değişir)
ve oyuncunun kendi taşı olur. Eğer
oyuncu mevcut durumda rakibin hiç bir taşını ele geçiremiyorsa, hamle sırası
rakibe geçer. Bu tarz hamleler oyun notunda "pas" olarak geçer.
Üstteki kural, rakip için de geçerlidir. Her iki oyuncunun da pas dediği durumda
oyun otomatik olarak biter. Tüm kareler dolduğunda veya geçerli bir hamle
yapılamaz hale gelindiğinde oyun biter.Oyun
alanında bulunan 64 karenin rakibine göre daha fazlasını kendi rengi ile
kaplayan oyuncu seti ve oyunu kazanır. Seti ve oyunu kazanan oyuncu (1) puan,
kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım (0,5) puan alır. 1 puana
ulaşan oyuncu oyunu kazanır.