T.C.
RİZE BELEDİYESİ
HUKUK İŞLERİ
MÜDÜRLÜĞÜ
GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik Rize Belediye Başkanlığı Hukuk İşleri Müdürlüğü’nün görev,
yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemek amacıyla
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Hukuk İşleri Müdürlüğü’nde görevli personelin görev,
yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE
3- (1) Bu Yönetmelik Hukuk İşleri Müdürlüğünün Görev ve Çalışma esaslarını
düzenlemek için; 13 Temmuz 2005 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
giren, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15/b maddesine dayanarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4- (1) Bu yönetmelikte geçen;
a)
b)
|
Belediye
Başkanlık
|
: Rize Belediyesi’ni,
: Rize Belediye Başkanlığı’nı
|
c)
|
Başkan
|
: Rize Belediye Başkanı’nı,
|
ç)
|
Başkan Yardımcısı
|
: Rize Belediye Başkan
Yardımcısı’nı,
|
d)
|
Meclis
|
: Rize Belediye Meclisi’ni,
|
e)
f)
|
Encümen
Müdürlük
|
: Rize Belediye Encümeni’ni,
: Hukuk İşleri Müdürlüğü’nü,
|
g)
ğ)
|
Müdür
Avukat
|
: Hukuk İşleri Müdürü’nü,
: Hukuk İşleri Müdürlüğü Avukatları’nı,
|
h)
|
Şef
|
: Hukuk İşleri Müdürlüğü Şefi’ni,
|
i)
|
Personel
|
: Hukuk İşleri Müdürlüğü Memur ve Büro Personeli’ni,
|
ı)
|
Yönetmelik
|
: Hukuk İşleri Müdürlüğü Görev ve Çalışma Yönetmeliği’ni,
|
ifade eder.
Temel
ilkeler
MADDE 5- (1) Rize Belediye Başkanlığı
Hukuk İşleri Müdürlüğü tüm çalışmalarında;
a) Karar alma, uygulama ve
eylemlerde şeffaflık,
b) Hizmetlerin temin ve
sunumunda yerindelik ve ihtiyaca uygunluk,
c) Hesap verebilirlik,
ç) Kurum içi yönetimde
katılımcılık,
d) Uygulamalarda adalet ve
hizmette eşitlik,
e) Belediye kaynaklarının
kullanımında etkinlik ve verimlilik,
f) Hizmetlerde geçici çözümler
ve anlık kararlar yerine sürdürülebilirlik,
temel
ilkelerini esas alır.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat Yapısı
Teşkilat yapısı
MADDE 6- (1) Hukuk
İşleri Müdürlüğü Başkan’a veya görevlendireceği Başkan Yardımcısı’na bağlı
olarak faaliyetlerini yürütür.
(2) Hukuk İşleri Müdürlüğünün teşkilat
yapısı;
a) Müdür,
b) Avukat,
c) Şef,
ç) Memur,
d) Büro Personeli’nden
oluşur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve
Sorumluluklar
Müdürlüğün görev,
yetki ve sorumlulukları
MADDE 7- (1) Hukuk İşleri
Müdürlüğü görev, yetki ve sorumlulukları;
a) Başkan tarafından
çıkartılan vekâletnamedeki yetkileri Başkan adına kullanmak,
b) Davacı veya
davalı sıfatıyla yargı mercilerinde Belediye’yi temsil etmek, Belediye’nin hak
ve menfaatlerinin korumak için her türlü işlemi yapmak,
c) Belediyemiz
tarafından veya Belediyemiz aleyhine adli ve idari yargıda açılan her türlü
davanın takibini yaparak sonuçlandırmak,
ç) Belediyemiz
tarafından veya Belediyemiz aleyhine açılan ilamlı ve ilamsız icra takiplerini sonuçlandırmak,
d) Gerekli
durumlarda Başkanlık adına Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunmak,
e) Dava dosyaları
hakkında ilgili birimlerden bilgi ve belge talep ederek savunmalar hazırlamak,
f) Hakem, Adli ve
İdari Yargı mercilerinden gelen mahkeme kararlarını ilgili birime bildirmek,
Belediyemiz aleyhine olan mahkeme kararına karşı istinaf, temyiz, karar
düzeltme ve diğer kanun yollarına süresi içinde başvurmak,
g) Takibinde kamu yararı görülmeyen Mahkeme kararlarına karşı
istinaf, temyiz ve karar düzeltmeden vazgeçilmesi, feragat, sulh ve kabul yolu
ile davaları sonuçlandırmak, davalardan vazgeçilmesi durumunda Başkan’dan
yazılı olur almak,
ğ) Belediyenin
görev alanına giren hususlarda mevzuatı derlemek ve değerlendirmek suretiyle
Belediye’ye hukuki danışmanlık yapmak,
h) Belediye
faaliyetlerinin hukuka uygunluğunun temini için Başkan, Başkan Yardımcısı ve
birim Müdürlüklerince görüş istenen hususlarda sözlü yada yazılı hukuki görüş
bildirmek,
i) Belediye tüzel kişiliği adına gelen ihtarnameler hakkında
ilgili birimlere görüş bildirmek,
ı) Adli ve idari
görevlerin ifası için bütçe ile tahsis edilen ödeneği kullanmak,
j) 6325 Sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu gereğince Belediye’nin taraf olduğu özel hukuk uyuşmazlıklarında arabuluculuk
hizmetini yürütmek,
k) Başkan veya bağlı olduğu Başkan Yardımcısı tarafından
mevzuata uygun verilen diğer görevleri yapmaktır.
Müdür’ün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8- (1) Hukuk İşleri Müdürü;
a) Müdürlüğü Başkanlık
Makamına karşı temsil eder,
b) Bu yönetmelikte
belirtilen müdürlük hizmetlerinin verimli ve düzenli bir şekilde yürütülmesini
sağlar,
c) Müdürlük personelinin
birinci derece sicil ve disiplin amiridir,
ç) Hizmetin iyi
işlemesi için gerek gördüğü düzenlemeleri yapar, yazılı ve sözlü talimatlarla
avukatı ve diğer personeli görevlendirir, tespit edilen aksaklıkların
giderilmesi için gerekli tedbirleri alır,
d) Müdürlüğe gelen
evrakları inceler, ilgilisine havale eder, süresi içinde cevaplandırılmasını
sağlar,
e) Stratejik plan ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanun’u
çerçevesinde müdürlük faaliyet raporunu, performans programını ve bütçesini
hazırlar, harcama yetkilisi olarak müdürlük bütçesinin uygulanmasını sağlar,
f) Başkanlık
Makamının talimatı doğrultusunda, avukat aracılığı ile dava ve icra
takiplerinin açılmasını ve dava dosyalarındaki gerekli savunma ve itirazların
yapılmasını sağlar,
g) Yargı
mercilerinde açılmış olan davaların duruşma ve keşiflerinde Avukat’ın hazır bulunmasını
sağlar,
ğ) Adli ve İdari
Yargı mercilerinden gelen mahkeme kararlarını gereği için ilgili birime
gönderir,
h) Yapılan
çalışmalar hakkında Başkan’a veya bağlı olduğu Başkan Yardımcısı’na rapor
verir,
i) Belediye birim Müdürlükleri
tarafından yazılı görüş istenen hususları avukata havale ederek hukuki görüş
verilmesini sağlar,
ı) 6325 Sayılı
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu gereğince Belediye’nin
taraf olduğu özel hukuk uyuşmazlıklarında arabuluculuk toplantılarına
katılır,
j) Müdürlüğün görev
alanına giren işlemlerde gizlilik ilkesine riayet ederek Belediyenin hak ve
menfaatlerinin korunmasına özen gösterir,
k) Başkan veya bağlı olduğu Başkan Yardımcısı tarafından
mevzuata uygun verilen diğer görevleri yapar.
Avukat’ın görev,
yetki ve sorumlulukları
Madde 9- (1) Hukuk İşleri
Müdürlüğü Avukatı;
a) Görev ve
yetkilerinin gereği gibi yerine getirilmesinden Müdürlük ve Başkanlık makamına
karşı sorumludur,
b) Başkanlık adına,
tüm yargı mercilerinde, hakemler, icra daireleri ve noterlerde Belediye tüzel
kişiliğini temsil eder,
c) 1136 Sayılı
Avukatlık Kanunu ile Başkan tarafından verilen vekaletnamede belirtilen
yetkiler çerçevesinde, adli, idari, mali yargı mercileri ile hakem heyetlerinde
Belediye lehine dava açar, icra takibi başlatır ve aleyhte açılmış tüm dava ve
icra dosyalarını her aşamada takip eder ve sonuçlandırır,
ç) Hakem, Adli ve
İdari Yargı mercilerinin Mahkeme kararlarına karşı istinaf, temyiz, karar
düzeltme ve diğer kanun yollarına gitmeyi gerekli görmesi durumunda bu
işlemleri süresi içerisinde yerine getirir, ayrıca Mahkeme kararlarına karşı istinaf,
temyiz, karar düzeltme, yargılamanın yenilenmesi ve diğer kanun yollarına
gidilmesinde Belediyenin menfaati bulunmadığı durumda Başkanlık Makamından Olur
alarak dosyayı kesinleştirir,
d) Dava ve icra takiplerinin gelişimi hakkında Müdür’ü ve
gerektiğinde Başkan’ı bilgilendirir,
e) Müdür tarafından
görevlendirilen toplantılara katılarak hukuki önerilerde bulunur,
f) Müdür tarafından
havale edilen konularda Başkan, Başkan yardımcısı ve birim Müdürlüklerince
görüş istenen hususlarda sözlü yada yazılı hukuki görüş bildir,
g) Gerekli hallerde
Başkanlık adına Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur,
ğ) Yargı mercilerinde
açılmış olan davaların duruşma ve keşiflerinde hazır bulunur,
h) 6325 Sayılı
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu gereğince Belediye’nin
taraf olduğu özel hukuk uyuşmazlıklarındaki arabuluculuk toplantılarına
katılır,
i) Dava ve İcra
takip dosyalarına yapılacak harcamalar için gerekli avansın çekilmesini ve
harcamaların yapılmasını müteakip avansın süresinde kapanmasını sağlar,
ı) Herhangi bir
nedenle görevlerinden ayrılan Avukat kendisine verilen dosya ve süreye bağlı işleri
Müdürlükçe görevlendirilen diğer Avukat’a devreder.
j) Müdürlüğün görev
alanına giren işlemlerde gizlilik ilkesine riayet ederek Belediyenin hak ve menfaatlerinin
korunmasına özen gösterir,
k) Başkan ve Müdür tarafından mevzuata uygun verilen diğer
görevleri yapar.
Şef’in görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 10- (1) Hukuk İşleri
Müdürlüğü Şefi;
a) Müdür tarafından
kendisine tevdi edilen işleri zamanında yapar veya yaptırır,
b) Müdürlük
kalemindeki, dava kayıt, zimmet, gelen evrak, giden evrak kayıt defterleri ile
Müdürlükçe gerekli görülecek diğer defterlerin düzgün bir şekilde tutulmasını
sağlar, kayıt işlemlerini yaptırır,
c) Sorumluluğundaki
personelin verimli bir şekilde çalışmasını sağlar, görevlerin tam olarak yapılıp
yapılmadığını denetler, genelge ve
talimatlara riayet edilmesini sağlar,
ç) Müdürlük adına
gelen tebligatın tebellüğ edilmesini sağlar,
d) Müdürlüğün gelen/giden
evraklarının kayıt, havale, zimmet, dosyalama ve arşiv işlemlerinin yürütülmesini
sağlar,
e) İşlemi biten
dava ve icra dosyalarının arşivlenmesini ve kayıtlarının düzenli bir şekilde
tutulmasını sağlar,
f) Dava ve İcra
takip dosyalarına yapılacak harcamalar için gerekli avansın çekilmesini sağlar,
harcamaların yapılmasına müteakip avansın süresinde kapanmasını sağlar,
g) Müdürlüğün görev
alanına giren işlemlerde gizlilik ilkesine riayet eder,
ğ) Müdür ve avukat tarafından mevzuata uygun verilen diğer
görevleri yapar.
Personel’in
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 11- (1) Hukuk İşleri
Müdürlüğü personeli;
a) Müdür, avukat
veya şef aracılığı ile kendilerine verilen yargı mercileri, icra daireleri,
noter ve diğer tüm resmi dairelerde yapılması gereken işleri süresi içinde
yerine getirir,
b) Belediye lehine
ve aleyhine açılan dava ve icra takip dosyalarını ilgili esas defterlerine ve
elektronik ortamdaki programlara kaydeder,
c) Yeni açılan dava
ve icra takiplerinin dosyasını tanzim ederek Müdürün havale ettiği Avukata
teslim eder,
ç) Müdürlüğün her türlü
yazışmasını yapar,
d) Dava dosyalarının
duruşma ve keşif günlerini ilgili deftere kaydeder, duruşma zaptında belirtilen
işlerin takibini yapar,
e) Her hafta keşif
ve duruşma günü gelen dosyaları ilgili avukata teslim eder,
f) Taşınırların
teslim alınması, korunması, kullanım yerlerine teslim edilmesi ve yasal
mevzuatta belirtilen esas ve usullere göre kayıtlarının tutulması, taşınırlara
ilişkin belge ve cetvellerin düzenlenmesini sağlar,
g) Kesinleşen dava
ve icra dosyalarının arşiv kayıtlarını yapar, Müdürlük bünyesindeki arşiv
bölümüne aktarır ve güvenli bir şekilde muhafaza edilmesini sağlar,
ğ) Belediyenin
alacaklarına ilişkin hazırlanan icra takip dosyalarındaki tebliğ, haciz, satış,
tahsilât ve ödeme işlemlerinde avukat tarafından verilen görevleri yerine
getirir,
h) Cevap dilekçeleri, tanık listesi, istinaf
ve temyiz dilekçeleri ile varsa eklerini ilgili mahkemeye sunar,
i) Dava ve İcra
takip dosyalarına yapılacak harcamaların takibini yapar,
ı) 6325 Sayılı
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği gereğince Müdürlük
bünyesinde kurulan arabuluculuk sekretaryasını yapar,
j) Müdürlüğün görev
alanına giren işlemlerde gizlilik ilkesine riayet eder,
k) Amirleri
tarafından kendisine tevdi edilen diğer görevleri yürürlükteki mevzuat
hükümleri çerçevesinde tam ve zamanında yapar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İşbirliği ve Koordinasyon
İşbirliği ve koordinasyon
MADDE 12 – (1) Hukuk
İşleri Müdürlüğü, Belediye birim
Müdürlükleri, gerçek ve tüzel kişiler, Kamu Kurum ve Kuruluşlarıyla işbirliği ve koordinasyon içerisinde çalışır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Görüş İstenecek
durumlar
MADDE 13 – (1) Hukuki görüş
ancak hukuki olarak incelenme talebiyle yasa, tüzük, yönetmelik ve sözleşmelerde
boşlukların olması ya da düzenlemelerdeki kuralların birden çok biçimde anlaşılabilir
olması ya da anlaşılmaz, kuşku yaratıcı biçimde olması durumlarında
istenebilir. Müdürlük tarafından bildirilen görüş bilgilendirici, açıklayıcı,
yorumlayıcı nitelikte olup, bağlayıcı değildir. Verilen görüş, görüş isteyen
birimin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Yasal düzenlemelerde açıkça belirtilen
durumlar ile bir kamu görevlisinin liyakati itibariyle görevi kapsamında bilmesi
gereken hususlar ile mevzuatın açık olduğu durumlarda görüş istenemez.
Dava açılması
talebi
MADDE 14 – (1) Birim
Müdürlüklerinden gelen herhangi bir konuda dava açılması talebi, bu konuda alınmış
Başkanlık Makamı Olur’u ile ekli olarak bildirilmesi gerekmektedir. Dava
açılması için Başkanlık Makamı Olur’u bulunmayan yazılar ilgili birim
Müdürlüklerine iade edilecektir.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE
15 – (1) Bu yönetmelikte yer almayan hususlarda yürürlükteki ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 16 – (1) Bu yönetmeliğin
yürürlüğe girmesi ile Belediye Meclisinin 13/11/2007 tarih 79 sayılı kararı ile
kabul edilen “Hukuk İşleri Müdürlüğü Görev ve Çalışma Yönetmeliği” yürürlükten kaldırılır.
Yürürlük
MADDE 17 –
(1) Bu Yönetmelik, 5393 sayılı Kanunun 18/m bendi gereği Rize Belediye
Meclisi’nin onayından itibaren yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu
yönetmelik hükümlerini Belediye Başkanı yürütür.